Onderzoek op onze school.

Betreft: Informatie over onderzoek op onze school ( in English below)

Beste ouders/verzorgers,


Via deze brief informeren wij u over een onderzoek dat het Verwey-Jonker Instituut uitvoert naar het onderwijs in de eerste leerjaren van onze school. Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen over het onderzoek of deelname van uw kind? Dan kunt u contact opnemen met de contactpersoon van de school, of via het onderaan deze brief aangeven emailadres met de projectleider van het onderzoek.


Het Verwey-Jonker Instituut
Het Verwey-Jonker Instituut is een onafhankelijk onderzoeksinstituut. Het instituut doet onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar actuele maatschappelijke vraagstukken. Door middel van onderzoek beoogt het instituut bij te dragen aan de ontwikkeling van een vitale en veerkrachtige samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Meer informatie kunt u vinden op de website www.verwey-jonker.nl. 

Het onderzoek
Het onderzoek naar het onderwijs in de eerste leerjaren van onze school voert het Verwey-Jonker wij uit in opdracht van de gemeente Amsterdam. Het onderzoek wordt op tien middelbare scholen in de stad uitgevoerd. Het is vorig schooljaar gestart en loopt tot en met schooljaar 2026-2027. Al de scholen die deelnemen aan het onderzoek plaatsen leerlingen met verschillende vo schooladviezen (vmbo b/k/t, havo en vwo) aan het begin van de middelbare school voor 1, 2 of 3 jaren samen in één klas. Dit wordt ook wel een ‘heterogene brugklas’ genoemd.

De gemeente wil graag weten: 
•    hoe deze middelbare scholen het onderwijs in deze ‘heterogene’ klassen vormgeven en wat de resultaten daarvan zijn; 
•    in hoeverre leerlingen in deze klassen ervaren dat zij werken op een voor hen  passend onderwijsniveau;      
•    hoe de school prestatiedruk en stress bij leerlingen in deze klassen tegengaat; 
•    hoe de school ervoor zorgt dat alle leerlingen zich welkom voelen op school en in de klas en dat leerlingen goed met elkaar omgaan en samenwerken. 


Naast dat het onderzoek de gemeente zicht geeft op ontwikkelingen op scholen die werken met brede brugklassen, kan dit onderzoek ons als school ook helpen het onderwijs nog beter te maken.

Voor het onderzoek voeren de onderzoekers verschillende activiteiten uit:  


Leerling-vragenlijst
In de leerling-vragenlijst vraagt het Verwey-Jonker Instituut naar de ervaring van leerlingen met betrekking tot het werken op een passend onderwijsniveau, prestatiedruk en stress, welkom voelen op school en in de klas en omgang en samenwerking tussen leerlingen. Deze vragenlijst wordt nog dit schooljaar en ook de komende 3 schooljaren weer afgenomen, elk jaar in de maand Juni. De vragenlijst wordt onder schooltijd digitaal afgenomen in de klas door de docent. Invullen duurt tussen de 10 en 15 minuten.


Een groepsgesprek met leerlingen
In het groepsgesprek gaan de onderzoekers met een groepje leerlingen dieper in op uitkomsten uit de vragenlijst. Hiervoor zullen per school enkele leerlingen door de school uitgenodigd worden voor deelname. In het gesprek wordt doorgevraagd op de ervaring van leerlingen met betrekking tot het werken op een passend onderwijsniveau, prestatiedruk en stress, welkom voelen op school en in de klas en omgang en samenwerking tussen leerlingen. Deze gesprekken worden gevoerd in de periode van februari tot en met april en zullen onder schooltijd op school plaatsvinden en maximaal anderhalf uur duren.

Een groepsgesprek met ouders/ verzorgers
Naast gesprekken met docenten/ andere professionals van de school en leerlingen zijn de onderzoekers ook benieuwd naar hoe u kijkt naar (de ervaringen van uw kind in) de brede brugklas op de school van uw kind. Via de school zullen dan ook enkele ouders/ verzorgers uitgenodigd worden voor een groepsgesprek om ervaringen en visies te delen.  

Privacy
In de vragenlijsten en groepsgesprekken wordt niet naar persoonlijke gegevens gevraagd en deelname is anoniem (leerlingen en ouders/ verzorgers hoeven geen naam of andere persoonsgegevens op te geven). Ook wordt alle informatie die opgehaald wordt gedurende dit onderzoek in een beveiligde omgeving bewaard. De informatie die leerlingen delen via de vragenlijst en (eventueel) het groepsgesprek wordt, samen met de antwoorden van andere leerlingen, anoniem verwerkt in een verslag waarin ook de uitkomsten van het onderzoek op de andere scholen opgenomen is. Hetzelfde geldt voor de informatie die opgehaald wordt in de gesprekken met ouders/ verzorgers. Dat verslag wordt gedeeld met de gemeente en zal openbaar toegankelijk zijn via de website van de gemeente en het Verwey-Jonker Instituut. 

Voordat de vragenlijst en het groepsgesprek start worden de leerlingen en ouders/ verzorgers gevraagd of deze mee wil doen aan het onderzoek. Daarbij wordt benadrukt dat deelname vrijwillig is. Tijdens het invullen van de vragenlijst/ deelname aan het groepsgesprek kunnen de leerlingen en ouders/ verzorgers deelname altijd pauzeren of stoppen. Ook kunnen de leerlingen of ouders/ verzorgers naderhand een email sturen met het verzoek om, zonder opgaaf van reden, de gedeelde informatie uit het antwoordbestand te verwijderen.

Heeft u nog vragen over het onderzoek? Neemt u dan contact op met de school.
Ook kunt u contact opnemen met de projectleiders van het onderzoek, Donya Yassine en Inti Soeterik via bbmonitor@verwey-jonker.nl. 

Heeft u er bezwaar tegen dat uw kind meedoet aan dit onderzoek? In dat geval willen we u verzoeken dit 18 februari a.s. via de mail door te geven aan onderstaande contactpersoon van de school.  Dan wordt ervoor gezorgd dat uw kind op het moment van afname de vragenlijst niet invult en niet deelneemt aan een groepsgesprek. 


Alvast veel dank voor uw aandacht.

In English.

Subject: Information about school research

Dear parents/guardians,

With this letter, we would like to inform you about research carried out at the school of your child on behalf of the municipalities of Amsterdam. If you have any questions about the research or your child’s participation after reading this letter, please feel free to contact the school’s point of contact or the project leader of the research (see the email address at the bottom of this letter).

The research
The research focuses on heterogeneous classes. It is being carried out at 10 secondary schools in Amsterdam and will run until schoolyear 2026-2027. All the participating schools place pupils with different track recommendations (vmbo b/k/t, havo, and vwo) together in one class at the beginning of secondary school for 1, 2, or 3 years. The municipality of Amsterdam would like to know:
•    How these schools organize education in heterogeneous classes;
•    What the outcomes are;
•    Whether pupils feel they are working at a suitable level;
•    How schools reduce stress and performance pressure among pupils;
•    How schools ensure that all pupils feel welcome and interact and cooperate well with each other.

The research is being carried out by the Verwey-Jonker Institute. This is an independent organization that conducts scientific research on current social issues. More information about the institute can be found on their website www.verwey-jonker.nl.

Student questionnaire
In June this school year and the next three school years the researchers will ask all pupils to complete a digital questionnaire. In the questionnaire pupils are asked about the above mentioned topics. Completing it will take 10 to 15 minutes and this will be done under the supervision of a teacher during class.
 
Group discussions with pupils
This schoolyear and the next three school years, there will also be group discussions where pupils will talk with the researchers about the topics. A group of six pupils will be randomly invited to attend these discussions. The discussions will take place during school hours and at school and will take no longer than 1 and a half hour. 

Group discussion with parents/guardians
In addition to discussions with pupils, the researchers are also interested to know how you view your child’s experiences at school. A group of parents/guardians will be invited via the school for a group discussion to share their experiences.

Privacy and consent
In the questionnaire and during the group discussions, the researchers will not ask for any personal information about the pupils or the parent/caretakers. Participation is anonymous. This means that pupils or parent/caretakers will not need to share their name or any other personal details. All collected information will be securely stored. The responses from the pupils will be included anonymously in the final report. This report will be shared with the municipality and will be available on the website of the municipality and the Verwey-Jonker Institute. 

Participation in the questionnaire and group discussions is voluntary. Before the discussion starts pupils and parents/caretakers will be asked if they want to participate in the research. During the questionnaire or group discussion, your child can always stop participating.

Objection to participation
If you do not want your child to participate in the research, please inform the school’s contact person before the 18th of february. Because the study is completely anonymous, pupils can only decline participation before or during the completion of the questionnaire.

For any questions, you can always contact the school or the project leaders of the research, Donya Yassine or Inti Soeterik, at bbmonitor@verwey-jonker.nl.

Thank you for your attention.

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!